Projectmanagement voor professionals
Wist je dat 20% van de projecten niet wordt afgerond? Wanneer er een project vroegtijdig wordt afgekapt, is er natuurlijk ook sprake van een einde, maar dat willen de meeste ondernemers middels effectief projectmanagement voorkomen. Maar hoe? Lijkt simpel, is het niet! Ik heb vijf valkuilen voor managers met een ‘Projectmanagement Blind Spot’ opgesomd, als manager komen deze je misschien verrassend bekend voor. Onvoldoende communicatie binnen het team. Wanneer belangrijke informatie niet met de betrokkenen uitgewisseld wordt, kun je er van uitgaan dat de oplevering geen pretje wordt. Het is essentieel om projectplannen, de status en de resultaten te communiceren.
Generaties in bedrijven, de generatie X’ers, de Millennials en de Nexters
Er vindt een ongekende verandering plaats op de werkvloer. In veel organisaties werken momenteel ruim vijf generaties samen om een situatie te creëren die zowel kansen als uitdagingen biedt voor leidinggevenden. Hoe zorgen ondernemers als jij ervoor dat alle generaties binnen de onderneming op een prettige manier samen kunnen werken? Eén van de belangrijkste obstakels die je moet overwinnen, is het feit dat de oudere en de jongere generaties op een andere manier denken. Een oudere werknemer heeft andere ideeën over het bedrijf dan een jonge medewerker. Het is aan jou de taak om als leidinggevende een prettige werkomgeving te
Value Proposition – Het blijft lastig!
Ieder bedrijfsmodel - en de belangrijkste waarde propositie van ieder bedrijf in het bijzonder - wordt gevormd door de onderliggende waarde discipline. Een term bedacht door Michael Treacy en Fred Wiersema. Volgens het waarde discipline model worden bedrijven gesegmenteerd op basis van drie waarde disciplines: operational excellence, customer intimacy en product leadership. Operational excellence Bedrijven die zich richten op operational excellence richten zich voornamelijk op standaardproducten of diensten tegen lage prijzen. Al hun systemen zijn ontworpen om zo efficiënt mogelijk te handelen. Customer intimacy Vind jij als organisatie dat jouw klanten het belangrijkste aspect zijn? Dan werk je voortdurend aan
Fortune-100 bedrijven en de Blind Spot
Zo’n 80% van de Fortune-100 bedrijven vertrouwen op test als MBTI en QUINN om sterkere, effectievere teams en gezondere organisaties op te bouwen. Lees hieronder 3 redenen waarom MBTI zeker gebruikt moet worden bij het opbouwen van een onoverwinnelijk team: Het samenstellen van teams: MBTI-resultaten vertellen je veel over hoe elk lid van je team graag werkt en met wie ze het liefst samenwerken. Managers die een team samenstellen kunnen MBTI-informatie gebruiken om ervoor te zorgen dat persoonlijkheidstypes niet met elkaar botsen en dat sterke en zwakke punten elkaar aanvullen. Je wilt niet iemand die strikt op de tijd let
Hoe laat je medewerkers samenwerken?
Echte ondernemers weten maar al te goed dat investeren in mensen de meest waardevolle investering is. Ook al weet je middels allerlei methodes en systemen ‘het kaf van het koren te scheiden’ tijdens de sollicitatieprocedure, je moet er altijd voor zorgen dat iedereen op één lijn zit. Hoe verwacht je anders goede resultaten te boeken? Hoe graag je als leidinggevende ook zou willen dat iedereen hetzelfde is: dit is nu eenmaal niet mogelijk. Iedereen heeft zo zijn eigen unieke kenmerken, kwaliteiten en eigenschappen. De mens is zo complex dat er werkelijk nergens ter wereld twee mensen op dezelfde manier denken.
Doe de QUINN test!
Jouw Blind Spot vind je inderdaad niet zomaar, het kost tijd en moeite. Maar dat geeft niet, het is het namelijk dubbel en dwars waard! Voor het vinden van de Blind Spot doorlopen we een aantal stappen, waaronder de QUINN test. De test biedt inzicht in voorkeur voor bepaalde managementstijlen en hoe deze zich verhouden tot de strategische doelstellingen in de huidige functie. De theorie van Robert E. Quinn identificeert acht verschillende managementrollen, elk gedreven door verschillende waarden Robert Quinn is een professor en onderzoeker die bekend staat als een autoriteit op het gebied van veranderingsmanagement. Quinn's onderzoek en werk
Jouw blind spot vinden dankzij de piramide van Maslow
Nog zo’n fantastisch model is de behoeftepiramide van Maslow. Abraham Maslow was een hoogleraar psychologie die de stroming genaamd Humanistische Psychologie oprichtte. In 1943 werd zijn hiërarchische behoeften-theorie voor het eerst gepresenteerd, deze is tot op de dag van vandaag waardevol. Maslow groepeerde de menselijke behoeften in vijf categorieën. Ook heeft hij de menselijke behoeften in een hiërarchie geordend. Lichamelijke behoeften: de basiselementen die het menselijk lichaam nodig heeft om te overleven. Denk aan eten, drinken en slapen. Veiligheid en zekerheid. Alles dat ervoor zorgt dat een persoon zich veilig voelt voor fysieke of economische schade. De sociale behoefte omvat
De blind spot van een ondernemer bij veranderingen
Collectief en individueel gedrag in organisaties bepalen de koers van jouw bedrijf. Echter verandert de omgeving en soms ook de klant. Waarom vinden deze veranderingen in organisaties plaats? De omgeving verandert. Dus het bedrijf moet veranderen. De omgeving haalt je in, je wilt niet stil blijven staan. Anticipeer op de veranderende omgeving. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. De klanten veranderen. Klanten hebben het woord, wat zij willen, zullen ze krijgen. Dat is duidelijk. Nu kan het zijn dat het collectief en individuele gedrag in de organisatie verandert in de negatieve zin, wanneer er een
Blind Spot Awareness
Ondernemers worden regelmatig geconfronteerd met een groot aantal uitdagingen. Het verkopen van producten, de groei van het klantenbestand, het aannemen van de juiste medewerkers, het beheren van de cashflow en het verkrijgen van toegang tot financiering. Iedere ondernemer is ergens extra goed in, maar daarnaast heeft iedere ondernemer een blinde vlek, op het gebied van marketing, communicatie (zowel intern als extern), leidinggeven of wanneer het aankomt op financiën. Zie het als een buschauffeur die de volledige controle over de weg heeft, weet hoeveel passagiers er meerijden in zijn bus en waar en wanneer hij moet stoppen. Hij heeft de rit
“De kunst van het loslaten na bedrijfsopvolging”
Is erg lastig voor ondernemers. Niet alleen op het zakelijke maar vaak ook op het persoonlijke vlak. Wij zien dit heel vaak en onderschat u het niet. Een onafhankelijk sparringpartner de ondernemer kan bijstaan. Door onze ervaring en logische stappen helpen wij de ondernemers en kopers naar een overzichtelijke en gezonde situatie om verder te gaan met je leven of ondernemen. Maatwerk is hier het sleutelwoord, immers elk bedrijf is anders en iedereen heeft een ander tijdframe. Gemiddeld duurt een bedrijfsoverdracht 4,2 jaar. Dus begin tijdig en ga rustig nadenken over de het loslaten na de overdracht! Er zijn