5 Tips voor een succesvolle bedrijfsoverdracht – Deel 2/5
Een veelvoorkomende strategie in roerige (maar ook minder roerige tijden) is het overdragen van uw bedrijf. Natuurlijk met als doel om de maximale waarde te krijgen bij de verkoop, het krijgen van de beste voorwaarden en het vinden van de juiste koper. De redenen om een bedrijf te verkopen of over te dragen hebben we in de vorige blog besproken. In dit artikel staat centraal: de geschiktheid van de overnemende partijen (mogelijk kinderen) vaststellen. Voordat een bedrijf een overname doet, is het noodzakelijk om te evalueren of de koper/nieuwe eigenaar een goede kandidaat is. Een goede overnamekandidaat heeft de juiste
5 Stappenplan voor een succesvolle bedrijfsoverdracht – Deel 1/5
Covid-19 heeft een enorme verstoring in de bedrijfsomzet van talloze bedrijven veroorzaakt. De meeste ondernemers blijven niet bij de pakken neerzitten om maar af te wachten op de resultaten van wat het coronavirus op hun bedrijf zal hebben. Bedrijven die niet door het virus zijn getroffen, verkopen nog steeds, maar alleen in een langzamer tempo. Bedrijven die door het virus zijn aangetast, zijn van de markt verdwenen. Een veelvoorkomende strategie in roerige (maar ook minder roerige tijden) is het overdragen van uw bedrijf. Natuurlijk met als doel om de maximale waarde te krijgen bij de verkoop, het krijgen van
De succes- en faalfactoren van een project – deel 5/5
De succes- en faalfactoren verwijzen naar de allesbepalende factoren om de doelstellingen van een project te bereiken. Projecten bevatten altijd de volgende aspecten, vóór ieder project formuleer je deze drie pijlers: Specifieke uitkomsten of resultaten Middelen (materiaal, personeel, kapitaal) Een begin en een einddatum Dat is een begin. In deze serie blogartikelen lees je meer over de essentiële zaken om rekening mee te houden tijdens het laten slagen van een project. Waaronder: Succesfactor 9: Duidelijke visie Een visie hebben. Iedereen moet begrijpen waar zij naartoe gaan als teamlid of als stakeholder. Hoe daar te komen, zodat we kunnen werken aan
De succes- en faalfactoren van een project – deel 4/5
De succes- en faalfactoren verwijzen naar de allesbepalende factoren om de doelstellingen van een project te bereiken. Projecten bevatten altijd de volgende aspecten, vóór ieder project formuleer je deze drie pijlers: Specifieke uitkomsten of resultaten Middelen (materiaal, personeel, kapitaal) Een begin en een einddatum Dat is een begin. In deze serie blogartikelen lees je meer over de essentiële zaken om rekening mee te houden tijdens het laten slagen van een project. Waaronder: Succesfactor 7: De competenties van de projectmedewerkers In zekere zin zijn er competenties die iedere projectmanager moet hebben: kennis, bewezen ervaring en persoonlijkheid. Algemene managementvaardigheden zoals leiderschap, communicatie
De succes- en faalfactoren van een project – deel 3/5
De succes- en faalfactoren verwijzen naar de allesbepalende factoren om de doelstellingen van een project te bereiken. Projecten bevatten altijd de volgende aspecten, vóór ieder project formuleer je deze drie pijlers: Specifieke uitkomsten of resultaten Middelen (materiaal, personeel, kapitaal) Een begin en een einddatum Dat is een begin. In deze serie blogartikelen lees je meer over de essentiële zaken om rekening mee te houden tijdens het laten slagen van een project. Waaronder: Succesfactor 5: realistische verwachtingen Een van de meest uitdagende aspecten van projectmanagement is het managen van de verwachtingen van stakeholders, de klant en gebruikers. Dit geldt net zo
De succes- en faalfactoren van een project – deel 2/5
De succes- en faalfactoren verwijzen naar de allesbepalende factoren om de doelstellingen van een project te bereiken. Vorige week behandelden we de eerste en misschien wel de meest belangrijke succes- en faalfactoren van een project. Projecten bevatten altijd de volgende aspecten, vóór ieder project formuleer je deze drie pijlers: Specifieke uitkomsten of resultaten Middelen (materiaal, personeel, kapitaal) Een begin en een einddatum Dat is een begin. Waar dien je nog meer rekening mee te houden? Onder andere de 2 succesfactoren én de 2 faalfactoren hieronder! Succesfactor 3: een duidelijke scope Het is belangrijk om de scope van een project in
De succes- en faalfactoren van een project – deel 1/5
De succes- en faalfactoren van een project – deel 1/5 De succes- en faalfactoren verwijzen naar de allesbepalende factoren om de doelstellingen van een project te bereiken. De succes- en faalfactoren in dit artikel, en de volgende artikelen, zijn manieren om bepaalde taken te prioriteren terwijl het projectplan wordt uitgevoerd. Het hebben van duidelijke uitkomsten, prioriteiten en middelen helpt het projectteam om te verduidelijken waaraan eerst moet worden gewerkt of waaraan speciale aandacht moet worden besteed, zodat mensen kunnen samenwerken om de belangrijkste doelstellingen van het project te bereiken. Projecten bevatten altijd de volgende aspecten, vóór ieder project formuleer je
Bijzonder beheer – wat te verwachten?
Bijzonder beheer - wat te verwachten? Wanneer ondernemers in de financiële problemen (dreigen te) komen, krijgen zij intensieve begeleiding van de afdeling bijzonder beheer van de bank. De afdeling bijzonder beheer biedt extra aandacht en begeleiding aan wanneer de continuïteit van een onderneming in gevaar is. Het doel van bijzonder beheer is ondernemers te begeleiden zodat er een nieuw perspectief ontstaat. In zekere zin krijg je een nieuwe accountmanager met de taak om zo snel mogelijk de openstaande gelden te incasseren en/of zekerheden uit te winnen. De afdeling Bijzonder Beheer (BB) bepaalt jaarlijks de strategie voor een klant aan de hand van
Faillissementsbegeleiding – wat te verwachten?
Faillissementsbegeleiding – wat te verwachten? Wanneer een ondernemer, organisatie of onderneming in financiële moeilijkheden terecht komt, is het zaak om de juiste beslissing(en) te maken. Het kan zijn dat de situatie van korte duur is, het kan echter ook zo zijn dat het teveel moeite kost om je als ondernemer staande te houden. In het ergste geval wordt er een faillissement aangevraagd. Een faillissement aanvragen doe je liever niet, maar in sommige gevallen is er geen andere uitweg. Om failliet verklaard te worden, dienen er meerdere stappen genomen te worden. Een eerste stap is de aanvraag zelf indienen. Hoe een
Communicatie in organisaties
Vanuit een projectmatig oogpunt, is communicatie van groot belang. Op de eerste plaats zorgt communicatie ervoor dat je goed van start kan gaan. Waar moet je op letten en wat moet er allemaal gebeuren? Zoals je in het hoofdstuk projectmanagement hebt gelezen (als je het boek Blind Spot Awareness hebt gelezen!), is het belangrijk om controle te laten plaatsvinden. Dit kan alleen door samen te overleggen en door een beeld te schetsen van de huidige doelstellingen binnen het bedrijf. Door te zorgen voor tussentijdse checks en communicatie met de omgeving (de stakeholders) zal je iedereen binnen het bedrijf tevreden weten