AgrowSer – een partnerschap uitgelicht
AgrowSer is een van de firma’s waar ik al lange tijd mee samenwerk. Zij zijn in 2003, als verkoopnaam en onderdeel van Boeters, een kassenbouwbedrijf in De Lier, Westland. De prestaties zijn niet onopgemerkt gebleven, ik licht ze daarom graag uit. In 2020 heeft het bedrijf VDH Foliekassen zijn plaats gekregen tussen AgrowSer en AgrowTec Het is overgenomen en past met het productenpakket en markten waar het al actief was, met name Nederland en Duitstalige landen, perfect bij AgrowSer en AgrowTec. De komende blijft AgrowSer flink investeren in het optimaliseren van de organisatie en kwaliteit, daarmee hoopt de organisatie het
Een bedrijf in delen verkopen – is dat een oplossing voor mijn probleem?
Bedrijfsopvolging. Het bedrijf is groot geworden. Is het nog te verkopen voor de juiste prijs? eventueel aan je kinderen? Kun je de bedrijfsonderdelen verkopen? Kun je op zoek naar gezonde delen, het bedrijf opsplitsen en delen verkopen? In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is de verkoop van een bedrijf niet altijd een alles-of-niets-situatie. Wanneer je beslist over de verkoop van je bedrijf, kan het zijn dat je eraan denkt slechts een deel van het bedrijf te verkopen. Misschien heb je vragen over het proces, zoals: "Is het verstandig of is het gebruikelijk om slechts een deel van een
Rust uit: Waarom ondernemers meer moeten ontspannen!
Het is een feit dat ondernemers een nogal eigenaardig soort zijn. We willen de baas zijn, voor onszelf werken en mensen voor ons kunnen laten werken. We willen de lakens uitdelen en uiteraard de 'macht' hebben om te kunnen werken zoals en wanneer we zin hebben. Maar nu de wereld een hardere plaats wordt om zaken te doen en de concurrentie op de markt (ongeacht de sector waarin je werkzaam bent) toeneemt, is de kans groot dat je veel te veel uren werkt - veel meer dan nodig is, en meer dan eigenlijk nodig is om productief te zijn. Het
Uw bedrijf terug op de rit te krijgen na de COVID-pandemie
De COVID-19 pandemie heeft vrijwel elk aspect van elk bedrijf abrupt verstoord, waardoor veel bedrijven actief zijn om een effectieve strategische reactie te formuleren. In de nasleep van de crisis lijkt het alsof we zijn getroffen door een overvloed aan informatie en nieuwsberichten die een negatieve lading hebben. Wil jouw organisatie tijdens, en na deze epidemie effectief en concurrerend blijven, dan moet de aandacht worden verlegd van angst naar proactief handelen. Bedrijven hebben een jaar lang verlies geleden en mensen in dienst gehouden (soms met steun) nu moet het bedrijf weer geld gaan verdienen, maar een groot aantal ondernemers weet
Alternatieve financiering voor startups: Hoe kapitaal op te halen zonder controle op te offeren
Risicokapitaal en bankleningen zijn niet de enige opties voor startups. Hoewel kapitaal inzamelen in de vroege stadia van bedrijfsontwikkeling van cruciaal belang is, zijn er alternatieve financieringsmogelijkheden voor startups. Als oprichter is fondsenwerving een van je belangrijkste verantwoordelijkheden, dus moet je alle mogelijkheden onderzoeken. In het algemeen zijn er twee startup financieringsmogelijkheden waarmee oprichters geld voor hun bedrijf kunnen inzamelen: verwaterende en niet-verwaterende. Hoe goed je ondernemingsplan ook is, een essentieel element van het succes van een start-up is je vermogen om voldoende financiering te krijgen om het bedrijf te starten en te laten groeien. Hoewel veel mensen hun nieuwe
De horeca wordt duurder, vindt de consument het nog wel waard om uit eten te gaan?
Tijdens de eeuwwisseling waren energie en voedsel samen het goedkoopst ooit, en dit is waarom we misschien nooit meer naar die historisch lage cijfers terugkeren. De beschikbare grondstoffen voor de horeca krijgen een hogere prijs, voor de inkoper, maar ook voor de gasten. Daarnaast is er steeds minder gekwalificeerd personeel. De menuprijzen in de Amerikaanse restaurants stijgen "in een veel sneller tempo dan in het verleden", meldde Bloomberg onlangs. In mei 2021 stegen de prijzen met 4% ten opzichte van dezelfde maand in 2020. De laatste keer dat de restaurantprijzen zo sterk stegen was in 2009. Dan nog de vraag
Hoe zorg je ervoor dat iedereen in je organisatie zich gewaardeerd voelt en op één lijn blijft met de strategische doelstellingen?
Nu de crisis voorbij is, wordt duidelijk dat talentvolle mensen weer durven te wisselen van baan, hoe kun je medewerkers binden en boeien? Is een veelvoorkomende vraag. Hoe zorg je ervoor dat iedereen in je organisatie zich gewaardeerd voelt, trots is op het werk dat hij doet, en op één lijn blijft met de strategische doelstellingen? Het antwoord is duidelijk: leiders moeten ervoor zorgen dat elk individu kan zien hoe zijn of haar werk bijdraagt tot de hoogste missie van de onderneming. Met andere woorden, het komt neer op transparantie. De visie van je organisatie moet transparant zijn: duidelijk, consistent,
Bedrijfs-DNA ontwikkelen of creëren om beter samen te werken met generaties in bedrijven
Bedrijven ontwikkelen door, medewerkers vertrekken en er komen nieuwe medewerkers bij. Hebben wij allemaal wel hetzelfde DNA? Vragen veel bedrijfseigenaren en managers zich af. Zo niet, wat kun je doen om hier een team van te maken, dat samenwerkt? Job hoppen is een veelvoorkomend verschijnsel, hierdoor worden teams ontwricht en verlaten mensen het bedrijf. Nieuwe mensen stromen in en moeten zich aanpassen aan oude normen en waarden en ethos. Met nieuwe mensen, moet je vernieuwen en een nieuw DNA bepalen. Een DNA waar je weer een paar jaar mee vooruit kunt. DNA of desoxyribonucleïnezuur is een lange molecule die onze
Management denken – is er een blind spot te ontdekken?
Een blinde vlek is een heel kleine opening in het gezichtsveld van elk oog - een gebied van je relatief nabije omgeving dat je niet kunt zien. Het klinkt misschien als een lichamelijke afwijking, maar iedereen heeft een kleine natuurlijke blinde vlek (fysiologische blinde vlek), en het valt meestal niet op. Dit is echter niet de enige bekende blind spot. Iedereen heeft een of meerdere blind spots. Niet zozeer een blind spot op het fysieke gezichtsveld, maar een blind spot als het gaat kennis en keuzes maken. Je zou zeggen dat ons oog ons niet bedriegt. Maar is wat we
Waarom de begrippen ‘tender’ en ‘aanbesteding’ beide gebruikt worden
Wat is het verschil tussen een tender en een aanbesteding? Kortweg is er geen verschil. ‘Tender’ is de Engelse term voor het Nederlandse woord aanbesteding. Echter wordt de term ’tender’ wel zo vaak gebruikt in de Nederlandse vocabulaire dat er zelfs een werkwoord van is gemaakt, zoals in de zin ‘’Ik ga tenderen.’’. Wat is een aanbesteding? Wanneer mensen goederen en diensten uitwisselen, zijn de specificaties van de goederen en diensten vaak bekend en beschikken ze over standaard marktprijzen. Bepaalde aanbestedingseisen zijn echter uniek, complex en de kennis van de aanbesteder kan beperkt zijn. Het is mogelijk dat hij alleen