Je klanten nuttige goederen en diensten geven kan de handel stimuleren, de loyaliteit van de klanten vergroten, en de reputatie van je bedrijf verbeteren. Wat je rol ook is binnen de klantenservice, marketing, webdesign, of een ander gebied van je bedrijf, er zijn talloze manieren die je kunt gebruiken om de waarde van je klanten te verbeteren. Het succes van je bedrijf op lange termijn kan rechtstreeks afhangen van je vermogen om waarde toe te voegen voor je klanten.
Waarde toevoegen voor klanten houdt in dat je praktische goederen en diensten aanbiedt die ze de moeite waard vinden voor hun tijd, moeite en geld. Klanten moeten voordelen waarnemen die opwegen tegen de kosten voordat ze een product of dienst als waardevol zullen beschouwen. Het maximaliseren van voordelen binnen een redelijke prijsklasse is wat bedoeld wordt met waarde creëren.
Kosten en voordelen zijn de twee belangrijkste bepalende factoren voor de waarde van de consument. Kwaliteit, populariteit, toegankelijkheid, gemak, en levensduur zijn een paar voorbeelden van voordelen. Klanten kunnen een hogere waarde aan je product of dienst toekennen als je de voordelen verhoogt zonder de prijzen te verhogen.
Creëer een origineel product
Probeer uit te leggen hoe je product of dienst verschilt van die van je rivalen. Klanten kunnen de voorkeur geven aan jouw merk boven concurrerende goederen of diensten als je speciale kenmerken of producten hebt die je onderscheiden van de concurrentie. Om mogelijkheden te vinden waar je iets unieks kunt aanbieden, denk je aan het doen van marktonderzoek.
Geef kwaliteit voorrang boven kosten.
Goederen en diensten verkopen voor minder dan je rivalen zal je verkoop niet doen stijgen. Hoewel de prijs een belangrijke factor is voor consumenten, zijn velen vaak bereid extra te betalen voor goederen en diensten van hoge kwaliteit. Leg bij het aanprijzen van je goederen de nadruk op hun kwaliteit en kies een kostprijs die de consument als redelijk zal beschouwen. Door dit te doen kunnen kopers bij het vergelijken van jouw product of dienst met die van een concurrent besluiten jouw alternatief met een hogere waarde te kiezen boven dat van een concurrent met een lagere waarde.
Je zult vaak verliezen als je je concurrentie alleen op prijs probeert te overbieden. Klanten houden bij hun aankopen rekening met de prijs, maar velen zijn bereid meer uit te geven als ze waarde waarnemen en geloven dat ze waar voor hun geld krijgen. Klanten die tevreden zijn met je product en er veel waarde in zien zijn niet alleen bereid extra te betalen, maar ook om je aan anderen aan te bevelen.
Daarentegen, zelfs als je de laagste prijs hebt, zal een ontevreden consument die de waarde niet herkend heeft ergens anders heen gaan.
Beslis over een prijs die je winst maximaliseert en tegelijk aan de klanten laat zien dat ze waarde krijgen. Klanten die aan prijsvergelijking doen zullen waarde voor een eerlijke prijs begrijpen als die ergens in het midden ligt, maar niet de laagste.
Bepaal wie je doelmarkt is
Nadat je je publiek gesegmenteerd hebt, denk je na over het identificeren van de demografische groep die het meest van je aanbod profiteert. Overweeg een deel van je tijd, geld en middelen te investeren in het creëren van verse goederen en diensten die speciaal voor deze markt ontworpen zijn. Uitstekende klantenservice kan de gepercipieerde waarde van je diensten verhogen en klanten geïnteresseerd houden in je bedrijf. Het kan ook klanten aantrekken die gelijkgestemd zijn en je goederen en diensten misschien op dezelfde manier waarderen.
Onderwijs je doelgroep
Door je klanten toegang te geven tot hulpmiddelen die ze kunnen gebruiken om zichzelf te onderwijzen over alles wat je product of dienst te bieden heeft, kun je ervoor zorgen dat ze de grootst mogelijke waarde ontvangen. Klanten kunnen je product of dienst beter begrijpen en er het meeste uit halen met behulp van demonstraties, tutorials, webinars, FAQ rubrieken op je website, en attente klantenservice.
Je klanten helpen te slagen
Dit geldt vooral in de B2B sector, want consumenten benaderen ons soms voor één product maar zijn niet op de hoogte van de andere diensten die we leveren. Als je met klanten praat over hun algemene eisen, ontdek je vaak aanvullende benaderingen waarmee je hen kunt helpen. Als je ze niet direct kunt helpen, kun je garanderen dat ze waarde hechten aan een verwijzing naar iemand die dat wel kan.
Prijs is maar een klein onderdeel van waargenomen waarde. Als klanten beseffen dat je meer extraatjes en een betere klantenservice biedt, zijn ze bereid meer uit te geven voor je goederen of diensten.