Een blinde vlek is een heel kleine opening in het gezichtsveld van elk oog – een gebied van je relatief nabije omgeving dat je niet kunt zien. Het klinkt misschien als een lichamelijke afwijking, maar iedereen heeft een kleine natuurlijke blinde vlek (fysiologische blinde vlek), en het valt meestal niet op.

Dit is echter niet de enige bekende blind spot. Iedereen heeft een of meerdere blind spots. Niet zozeer een blind spot op het fysieke gezichtsveld, maar een blind spot als het gaat kennis en keuzes maken. Je zou zeggen dat ons oog ons niet bedriegt. Maar is wat we zien wel echt? En zien we wel alles?

Onze hersenen maken veronderstellingen en we hebben vooroordelen. Achteraf kunnen we denken dat dit een simpele vergissing is; de wetenschap noemt het een blinde vlek. Ook eerste indrukken kunnen objectiviteit blokkeren. Soms kan “gelijk” willen hebben ons in de verkeerde richting sturen. Een hele verkeerde richting…

  • 78 procent faalt omdat ze geen goed ontwikkeld businessplan hebben, inclusief onvoldoende onderzoek naar de business
  • 77 procent faalt omdat ze de prijs niet goed hebben bepaald of niet alle noodzakelijke factoren hebben meegenomen bij het bepalen van de prijs
  • 73 procent faalt omdat ze te optimistisch waren over de haalbare omzet, het benodigde geld en wat ze moesten doen om succesvol te zijn
  • 70 procent faalt omdat ze hun zwakheden niet erkennen of accepteren en geen hulp zoeken bij anderen

De meeste ondernemers zijn dromers, zij werken vanuit hun sterke punten en zorgen ervoor dat hun specialismen voor de volle 100% worden ingezet. Ook heeft iedere ondernemer en iedere leidinggevende een blind spot. Misschien zelfs meerdere blind spots. Het is een stuk eenvoudiger om de blind spot(s) van onze collega’s te herkennen dan om onze eigen blind spot te herkennen. En dat is natuurlijk.

Ontdek potentiële blinde vlekken vanuit een ander

Het is vrijwel onmogelijk om verandering te bewerkstelligen zonder eerst duidelijkheid te hebben over waar het aanbrengen van veranderingen je het meest zal helpen. Je moet leren hoe je je blinde vlekken kunt ontdekken. Maar hoe kun je je aandacht richten op iets wat je niet kunt zien?

Door advies te vragen. Middels het vragen van advies ben je in staat de gever een geschenk te geven door hem vertrouwen in te boezemen. Het is duidelijk dat er een enorme waarde zit in het vragen om hulp. Het komt jou ten goede, je bedrijf, en de mensen met wie je omgaat. Een win-win-win situatie.

Het is belangrijk om onszelf te zien vanuit het perspectief van anderen. Het verschil tussen zelfbewustzijn en externe perceptie speelt een rol bij het identificeren van jouw blind spot.

Advies geven is een teken van goed leiderschap, en om advies vragen is een teken van intelligentie. Als de uitwisseling goed verloopt, profiteren beide partijen ervan. Advies vragen – van mentoren, collega’s, zelfs van je leveranciers en verkopers – is een manier om de leiding over je bedrijf te nemen… In plaats van als een zwakte te worden beschouwd, kan het je kansen op succes vergroten.

Ons onbewuste brein maakt het merendeel van onze beslissingen. Het creëert blinde vlekken – onbewuste vooroordelen die je blik kunnen vernauwen en mogelijk je gedrag beïnvloeden. Laat je je besluitvorming sturen door blinde vlekken? Het is tijd om het heft in eigen handen te nemen.