De stijgende vrachttarieven en het tekort aan containers zijn een wereldwijde uitdaging geworden die de bevoorradingsketens in alle sectoren verstoort. In de afgelopen zes tot acht maanden zijn de vrachttarieven in alle transportkanalen door het dak gegaan. Dit heeft een grote impact gehad op aanverwante functies en industrieën, zoals de auto-industrie en de verwerkende industrie.

Om de enorme impact te verzachten, moet men de belangrijkste redenen achter de absurde stijging van de vrachtprijzen wereldwijd onder de loep nemen. In dit artikel worden de invoer van goederen uit China en mogelijke oplossingen besproken.

Invoer van goederen uit China

Afgezien van de besproken redenen in deel 1, is de enorme vraag naar containers in China een andere belangrijke oorzaak van de sterk gestegen prijzen. Aangezien China de grootste producent ter wereld is, zijn westerse landen zoals de VS en Europa voor diverse goederen sterk afhankelijk van China. Daarom zijn landen bereid het dubbele of driedubbele van de prijs te betalen om goederen uit China te betrekken. Hoewel de beschikbaarheid van containers dus drastisch is afgenomen door de pandemie, is er een enorme vraag naar containers in China en zijn ook de vrachttarieven daar enorm hoog. Dit heeft ook aanzienlijk bijgedragen tot de prijsstijging.

Wat kan er worden gedaan tegen stijgende vrachttarieven?

Vooruit plannen

Een van de meest effectieve manieren om deze hoge vrachttarieven tegen te gaan is het vooraf plannen van zendingen. De vrachtkosten stijgen elke dag. Om te voorkomen dat de kosten de pan uit rijzen en om gebruik te kunnen maken van early bird-faciliteiten, moeten bedrijven hun zendingen ruim van tevoren strategisch plannen. Dit kan hen helpen om kosten te besparen en vertragingen te voorkomen.

Zorgen voor transparantie

Digitalisering kan een strategische transformatie teweegbrengen in de sector van de scheepvaart en logistiek. Momenteel is er een enorm gebrek aan zichtbaarheid en transparantie tussen de spelers van het ecosysteem. Door processen opnieuw uit te vinden, gedeelde activiteiten te digitaliseren en collaboratieve technologieën te implementeren, kan de efficiëntie worden gemaximaliseerd en kunnen de handelskosten worden verlaagd.