Als je kijkt naar de resultaten van gebieden als uitgaven, verkoop of winst, begrijp je nog niet waarom je de resultaten hebt bereikt en hoe je deze prestaties kunt verbeteren. Door doelen te stellen en vooruitgang te meten kun je de activiteiten op veel gebieden stapsgewijs verbeteren. Dit leidt tot een exponentiële groei van de winst.
Vooruitgang in je bedrijf komt op vele manieren voor. Naast het verhogen van de omzet, kun je overhead- en productiekosten verlagen, schulden verminderen, het personeelsverloop verminderen, het rendement op je marketinginvestering verbeteren, het digitale verkeer naar uw social-media pagina’s en website verhogen, marktaandeel winnen, retourzendingen en klachten van klanten verminderen en je belastingverplichting verlagen. Hoewel het lijkt alsof deze verbetering je in het begin niet veel oplevert, zal je versteld staan hoe een uitgebreid en continu verbeteringsprogramma op vele gebieden je winst zal laten groeien.
Focus op je sterke punten. Door je productie, verkoop, marketing, arbeidskosten en uitgaven bij te houden, kun je bepalen welke onderdelen van je bedrijf goed presteren en welke onderdelen meer aandacht moeten krijgen. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen vaststellen dat de verkoop van een laaggeprijsd artikel met een lage marge, waarvan je denkt dat het extra inkomsten oplevert, een aanzienlijk deel van je inkomsten gaat uitmaken. Een bepaald tijdschrift of een specifieke social-media site kan de meeste van je klantenverkeer genereren. Misschien is er een geografisch gebied dat het beter doet dan andere, ga onderzoeken waarom dit zo is.
Wanneer werknemers zien dat ze bijdragen aan het succes van een bedrijf, ervaren ze meer plezier in hun werk. Door doelen te stellen voor je werknemers, de resultaten te meten en deze met ze te communiceren, motiveer je je personeel om topprestaties te leveren. Het motiveert werknemers om te kijken hoe ze hun werk uitvoeren, te discussiëren over manieren om te verbeteren en met oplossingen komen om hun productiviteit te verbeteren.