Digitale transformatie is essentieel voor bedrijven van elke omvang om relevant en concurrerend te blijven in de huidige markt. Toch kan het voor een klein bedrijf met een beperkt budget als een intimiderende onderneming klinken.
Je kunt echter niet voorbijgaan aan de voordelen van het gebruik maken van de juiste technologieën in je bedrijf. Het zal je helpen om de efficiëntie te verbeteren, de kosten te verlagen, de productiviteit te verhogen, de klantenervaring te verbeteren en uiteindelijk meer winst te maken.
Het is zelfs zo dat 42% van de MKB’s digitale transformatie beschouwen als een kernonderdeel van hun organisatiestrategie. Digitale leiders verdubbelen de prestaties van digitale achterblijvers.
Intussen heeft 82% van de MKB’s al een zekere mate van digitale transformatie in hun organisatie doorgevoerd.
Of je nu net begint, of je bestaande digitale transformatiestrategie wilt verfijnen, een goed ontworpen implementatieplan kan helpen om het meeste uit je investering te halen.
Digitale transformatie hoeft niet ingewikkeld te zijn om effectief te zijn. Je kunt de implementatie verbeteren door je te richten op initiatieven die de hoogste ROI (return on investment) opleveren. Het is ook belangrijk om te zorgen dat werknemers op één lijn zitten betreft de doelstellingen.
Veel digitale transformatie-initiatieven zijn gericht op het verbeteren van operationele efficiëntie in het hele bedrijf en/of creëren van een klantgerichte organisatie. Het is belangrijk om alle belanghebbenden in de organisatie erbij te betrekken, zodat ze kunnen bijdragen aan de initiatieven. Digitale transformatie kan immers niet worden behandeld als een geïsoleerd IT-project. In plaats daarvan vereist het vaak een fundamentele transformatie van de bedrijfsstructuur en -cultuur.
Het starten van een digitaal transformatie-initiatief kan nogal overweldigend zijn. Met een zorgvuldige planning, samenwerking en opleiding van werknemers kun je de kracht van technologie het meest benutten. Workflow software voor kleine bedrijven kan de efficiëntie verhogen, de kosten verlagen, de klantervaring verbeteren en je bedrijf kosteneffectief laten groeien.