PepsiCo, Inc., General Mills, Inc. en Imperfect Foods zijn door de Rabobank erkend voor hun leiderschapskwaliteiten op het gebied van duurzaamheid en innovatie. De drie bedrijven zijn tijdens de Food & Agribusiness Summit, uitgeroepen tot winnaar van de jaarlijkse Rabobank North America Leadership Awards. De prijzen zijn een eerbetoon aan zowel grootschalige F&A-ondernemingen als aan snelgroeiende opkomende bedrijven die in de hele regio een voorbeeld zijn van industry stewardship, duurzaamheid en innovatie.
De Rabobank zei dat de prijzen dit jaar een verbeterde set criteria omvatten, waaronder de reacties van bedrijven op de pandemie van het coronavirus (COVID-19) en criteria voor maatschappelijke verantwoordelijkheid die gericht zijn op de inspanningen van medewerkers en de gemeenschap. De finalisten werden beoordeeld door een panel van juryleden uit de hele bedrijfswereld, de academische wereld, non-profitorganisaties, de media en investeerders.
“De uitdagingen van 2020 lieten zien waarom verantwoord leiderschap, betrokkenheid bij duurzame praktijken en innovatieve oplossingen in de voedsel- en landbouwsector kritischer zijn dan ooit tevoren”, aldus Paul Beiboer, chief executive officer van de Rabobank Noord-Amerika. “De bedrijven die we vandaag de dag eren, hebben opmerkelijke vooruitgang geboekt in de richting van een veerkrachtiger en flexibeler voedselsysteem, terwijl ze tegelijkertijd een meer inclusieve wereld bevorderen”.
Volgens de Rabobank heeft PepsiCo als reactie op de COVID-19 een uitmuntende corporate citizenship en wendbaarheid laten zien en tegelijkertijd de normen voor uitmuntendheid binnen de sector vastgesteld. Hiermee sleepten zij een prijs binnen. In de loop van het jaar heeft het bedrijf onder meer 400 miljoen dollar toegezegd voor de komende vijf jaar om initiatieven voor rassengelijkheid te bevorderen, 38,5 miljoen dollar geïnvesteerd in de verbetering van de gelijkheid van mannen en vrouwen in de landbouw, de toezegging om 100% van de energie voor directe activiteiten uit hernieuwbare bronnen te betrekken, een verschuiving naar een duurzamere verpakkingsketen om het gebruik van plastic aanzienlijk te verminderen en de lancering van een incubator om doelgerichte oplossingen voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie te helpen bevorderen.
Daarnaast heeft PepsiCo tijdens de COVID-19-pandemie donaties aan meer dan 60 organisaties gedaan, miljoenen bijgedragen aan mensen die hulp nodig hebben en medewerkers een betere betaalde vergoeding geboden voor quarantaine of zorg voor zieke familieleden, aldus de Rabobank.
“Als een van ‘s werelds grootste voedsel- en drankbedrijven omarmt PepsiCo onze verantwoordelijkheid om te helpen een duurzamer en regeneratief wereldwijd voedselsysteem op te bouwen, en we willen een duidelijke leider zijn in het verbeteren van de gezondheid van de planeet, zowel de gezondheid van het milieu als de gezondheid van de samenleving”, aldus Jim Andrew, chief sustainability officer bij PepsiCo. “We moeten ons als bedrijf richten op de zorg voor het milieu en de mensen in onze toeleveringsketen, waarbij we onze schaalgrootte gebruiken als een kracht voor het goede. We weten dat er nog veel meer te doen is en we zijn vastbesloten om doortastend op te treden en snel vooruitgang te boeken met de wetenschap als leidraad.”
Leiderschap in duurzaamheid
General Mills, Inc., Minneapolis, nam de Rabobank Award 2020 voor Leiderschap in Duurzaamheid mee naar huis. De prijs is een erkenning voor een organisatie met een grote impact die unieke stappen heeft gezet op het gebied van zakelijke, ecologische, sociale en bestuurlijke duurzaamheid. General Mills werd in 2020 erkend voor zijn “gedurfde regeneratieve landbouwprojecten, duurzame inkoop, vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en het streven naar 100% duurzame energie in de bedrijfsvoering in 2030”.
Volgens de Rabobank heeft General Mills haar positie als leider in 2020 verder verstevigd door samen met haar partners, gemeenschappen en consumenten het belang van regeneratieve landbouw te benadrukken. Daarnaast heeft General Mills gereageerd op de COVID-19-crisis door haar donaties te verhogen en aan te passen om liefdadigheidsorganisaties te helpen met meer financiële en voedselbronnen.
Leiderschap in innovatie
Imperfect Foods, een bedrijf uit San Francisco met als missie het elimineren van voedselverspilling en het bouwen van een beter voedselsysteem voor iedereen door het rechtstreeks aan de consument leveren van ‘onvolmaakte’ producten en kruidenierswaren via het e-commerce platform, kreeg de Rabobank Award voor Opkomend Leiderschap in Innovatie uitgereikt. De prijs is een erkenning voor een snelgroeiend jong bedrijf dat op een innovatieve manier problemen in de food- en agrarische sector aanpakt.
Imperfect Foods is een aluin van het wereldwijde startup discovery platform FoodBytes! van de Rabobank, dat in 2015 debuteerde. Volgens de Rabobank heeft Imperfect Foods haar betrokkenheid bij maatschappelijk verantwoord ondernemen aangetoond door het creëren van een intern diversiteits- en inclusief bestuur en liefdadigheid donaties aan onder andere de NAACP en Appetite for Change. Imperfect Foods heeft ook 18 subsidies toegekend via haar subsidieprogramma, het Feeding Change Fund, om te helpen bij de ondersteuning van nood voedseldistributie in reactie op COVID-19 en om de donaties aan Feeding America te matchen.
“Alleen al in de VS wordt 40% van het voedsel niet opgegeten en wordt elk jaar $160 miljard aan voedsel verspild”, aldus Philip Behn, CEO van Imperfect Foods. “We stellen ons de levering van kruidenierswaren opnieuw voor, voor een vriendelijkere, minder verkwistende wereld. We leveren duurzame, betaalbare boodschappen die het wekelijkse karwei van het winkelen tot een moeiteloze en heerlijke ervaring maken. Sinds 2015 heeft Imperfect Foods meer dan 70 miljoen kilo voedsel bespaard.”