Vanuit een projectmatig oogpunt, is communicatie van groot belang. Op de eerste plaats zorgt communicatie ervoor dat je goed van start kan gaan. Waar moet je op letten en wat moet er allemaal gebeuren? Zoals je in het hoofdstuk projectmanagement hebt gelezen (als je het boek Blind Spot Awareness hebt gelezen!), is het belangrijk om controle te laten plaatsvinden. Dit kan alleen door samen te overleggen en door een beeld te schetsen van de huidige doelstellingen binnen het bedrijf. Door te zorgen voor tussentijdse checks en communicatie met de omgeving (de stakeholders) zal je iedereen binnen het bedrijf tevreden weten te houden, alle verwachtingen weten te managen én een goed zicht op de beoogde resultaten behouden.
Arbeidskrachten nemen ontslag wanneer de communicatie niet naar wens is – zij zien geen waarde meer in de huidige situatie en hoe deze verbeterd kan worden. Medewerkers nemen namelijk niet ontslag van het bedrijf, maar van hun werkgever!
Wat sommige werkgevers niet beseffen, is dat medewerkers aan het solliciteren zijn op functies bij andere bedrijven. Wat zij daarbij ook niet beseffen, is dat de productiviteit in hun huidige functie afneemt.
Ook een nieuwe arbeidskracht is niet direct productief, dit kost minstens één maandsalaris, en indirecte tijd voor HRM, advertenties, tijd voor gesprekken en nog meer. Investeren in een nieuwe medewerker is een stuk duurder dan een huidige medewerker tevreden te houden.
Blijf communiceren met medewerkers in alle lagen van het bedrijf.
De communicatie tussen DGA’s is belangrijk, de communicatie naar buiten is misschien nog belangrijker. Maak duidelijke afspraken met managers, het middelmanagement en medewerkers. Maak duidelijke afspraken en planningen en houd je hier aan.
Waarom een interne communicatie binnen bedrijven en organisaties van levensbelang is, lees je in mijn boek Blind Spot Awareness.
Je leest er over:
- Goede interne communicatie zorgt voor meer motivatie
- Een goede interne communicatie zorgt voor betere informatie
- Interne communicatie zorgt voor een betere klantervaring
Bestel mijn boek en leer jouw blinde vlek als ondernemer kennen. Ook al is dat niet binnen communicatie!