HR-managers staan dagelijks voor tal van uitdagingen, maar geen enkele is intensiever dan aanwerving en onboarding van werknemers. In deze blogserie leest u over het onboarden van nieuwe medewerkers. Fase 3 en 4 worden hierin behandeld.
Fase 3: Rolspecifieke opleiding
De opleidingsfase is een van de belangrijkste fasen van de onboarding, en hangt rechtstreeks samen met het succes dat de nieuwe werknemers in hun werk zullen hebben. Zonder formele opleiding weten uw werknemers misschien niet wat er nodig is om goed te functioneren. Daardoor kunnen zij een gevoel van ontevredenheid ontwikkelen, wat tot een hoog verloop kan leiden. Aan de andere kant zal een goed opgesteld opleidingsplan voor nieuwkomers de werknemers helpen zich welkom te voelen door te laten zien dat u om hun ontwikkeling geeft.
Als eerste stap naar de opleiding helpt u de werknemers om vertrouwd te raken met uw Learning Management System. Als u online cursussen aanbiedt, moeten ze zich niet overweldigd voelen bij het bekijken van de toepassing. Probeer verschillende soorten leertechnieken te verkennen, zoals blended learning, self-paced learning en microlearning, zodat uw nieuwe werknemers de stijl kunnen kiezen waar zij zich prettig bij voelen. Al het leermateriaal voor onboarding moet veilig opgeborgen worden op een plaats waar de werknemers gemakkelijk bij kunnen en naar kunnen teruggrijpen.
De transformatie begint tijdens de werving, wanneer de kandidaten zich voorstellen hoe het is om voor uw bedrijf te werken. Het belangrijkste is dat de onboarding-ervaring doorwerkt tijdens de hele loopbaan van een werknemer bij uw bedrijf, en soms de toon zet voor zijn hele carrière.
Een slechte ervaring kan leiden tot vroegtijdig vertrek en een groot personeelsverloop. Een goede ervaring kan het begin zijn van langdurig werkplezier
Door de stappen in de onboarding zorgvuldig te plannen, geven bedrijven nieuwe werknemers de informatie, de relaties en de hulpmiddelen die zij nodig hebben om zich op hun gemak te voelen en genoeg vertrouwen te hebben om uitstekend werk te leveren.
Fase 4: De overgang naar hun nieuwe functie vergemakkelijken
De laatste fase van de onboarding is bedoeld om de werknemers te helpen bij de overgang van de rol van een nieuwe aanwinst naar die van een volwaardige werknemer. Moedig ook managers aan om duidelijke verwachtingen te stellen voor hun nieuwe teamleden, zodat zij weten waar zij verantwoordelijk voor zijn. Het is beter om slimme doelen te stellen, zodat zij kunnen visualiseren hoe succes, kwaliteit en productiviteit eruit zien. Na een maand of kwartaal zou u een functioneringsgesprek kunnen houden om hun inspanningen tot nu toe te erkennen en hen te helpen hun prestaties te verbeteren.
Onboarding meetbaar maken – het eerste kwartaal
Het belangrijkste doel van deze periode is de verwachtingen van de organisaties en van de werknemer te herzien en ervoor te zorgen dat ze overeenstemmen. Deze fase moet gevuld worden met actieve dialogen over de vorderingen en de voortdurende inspanningen van de nieuwe aanwinst om een integrerend deel van de organisatie te worden.
Een checklist onboarding van werknemers hieronder:
- Bespreek de ervaring van de werknemer en ga na of die overeenstemt met hun verwachtingen
- Beoordeel hun prestaties en geef feedback
- Ga na of de werknemer zorgen of problemen heeft
- Praat over carrièreplanning en progressie
- Vraag feedback over de onboarding en eventuele suggesties
- Ga na of zij extra opleiding nodig hebben
Conclusie onboarding personeel
Onboarding is een essentieel onderdeel van een organisatie, dat zorgvuldig beheerd moet worden om nieuwe werknemers te helpen zich aan te passen aan uw organisatiecultuur, waarden, en werk. Anders neemt de kans op een groot verloop onder de nieuwe personeelsleden toe, en zijn de tijd, moeite en energie die u in uw aanwervingsplan steekt voor niets geweest. Wij hopen dat dit artikel u inzicht heeft gegeven in de verschillende fasen van onboarding die essentieel zijn om werknemers te helpen zich aan hun nieuwe functie aan te passen.