En waarom pas je het menselijke element toe in een organisatie?
Het menselijke element in je bedrijf willen inbouwen als middel om een één-op-één relatie met je klanten te scheppen. Misschien heb je honderden, zelfs duizenden klanten; je kunt toch het gevoel van een persoonlijke relatie met elk van hen creëren door strategische communicatie.
1. Om een een-op-een relatie met je klanten te ontwikkelen
Wanneer klanten het gevoel hebben dat ze de eigenaar van de zaak bij de voornaam kennen, al is het maar van de Over pagina van je website of de auto-ondertekening op elk van je maandelijkse nieuwsbrieven, dan maakt dat een verschil. Klanten zullen een gevoel van loyaliteit aan je bedrijf ontwikkelen en zich gewaardeerd voelen. Waar dit echt op neerkomt is dat ze eerder geneigd zijn op lange termijn zaken met je te blijven doen en hun netwerk aan te bevelen ook zaken met je te doen.
2. Jezelf ‘relateerbaar’ maken
In de ogen van je klanten maakt het menselijke element je, nou ja…menselijk. Dit is een goede zaak. Menselijk zijn, ook als dat gepaard gaat met gebreken of zwakheden, levert gemeenschappelijke en vertrouwde grond op waarmee je klanten zich kunnen identificeren.
Neem bijvoorbeeld een bedrijfseigenaar die zijn persoonlijke verhaal deelt over hoe zijn bedrijf ontstaan is. Misschien was dit het gevolg van een andere zakelijke mislukking of misschien kwam hij een keer of twee dicht bij een faillissement. Verwar dit niet met zwakte; het is in feite een krachtige manier om je tot je klanten te verhouden. Het doorbreekt de misvattingen dat de eigenaar een of ander pak in een raamkantoor is met zijn voeten op het bureau gestut. In plaats daarvan zullen je klanten je zien als een slimme, hardwerkende zakenman die net als iedereen geworsteld heeft voor succes. En vooral, iemand met wie ze zaken willen doen.
3. Jezelf toegankelijk maken
Jezelf relateerbaar maken en jezelf toegankelijk maken zijn twee verschillende dingen – beide kun je bereiken door het menselijke element in je zakelijke communicatiestrategie op te nemen. Je wilt ook toegankelijk zijn, zodat je klanten het gevoel hebben dat ze je gemakkelijk kunnen bereiken met een vraag of bezorgdheid en snel antwoord krijgen van een echte persoon.
Denk bijvoorbeeld eens aan twee verschillende ervaringen met de klantenservice van twee verschillende bedrijven. Een goede en een slechte ervaring. Wat maakte de slechte ervaring zo vreselijk? Nog erger zijn bedrijven die geen e-mail of telefoonnummer vermelden en je doorverwijzen naar een stagnerende FAQ pagina die nog minder doet om je het gevoel te geven dat je probleem persoonlijk behandeld wordt. Het menselijke element maakt dat jij en je bedrijf toegankelijk voelen voor je klanten, dát werkt echt voor de lange termijn!
4. Om een consistente stem te creëren
Ook als het over de sociale media van een bedrijf gaat. Dit is een krachtig hulpmiddel dat je kan helpen om een consistente stem te creëren bij het communiceren met je fans en volgers. “Menselijk” zijn met je publiek helpt ook om een duidelijke stem te creëren die je merk verder definieert.
Niet te vergeten: werknemers presteren beter als welzijn en evenwicht tussen werk en privéleven prioriteit krijgen. Als je wilt dat werknemers maximaal presteren, moeten ze goed voor zichzelf zorgen. Een goed systeem kan ineffectief worden als gevolg van vermoeidheid, slordigheid, of onverschilligheid van de werknemers.
Al met al heb je mensen nodig die doorzetten, en het is een stuk leuker als de mensen met wie je werkt, dat doen.