Waarom is het lastig om medewerkers te vinden? Wanneer je met werkzoekende spreekt zullen ze je vertellen dat ze getalenteerd en geschoold zijn. Echter, wanneer je met bedrijven en recruiters spreekt die actief op zoek zijn naar nieuwe medewerkers, zullen ze je vertellen dat het erg lastig is om de juiste werknemers aan te nemen.
Werkgevers zijn op zoek naar het totale plaatje: iemand die intelligent, geschoold en bekwaam is met een fantastische persoonlijkheid en goede communicatie skills. Iemand die proactief, creatief en prettig is om mee te werken. Wat maakt het zo lastig om deze kandidaat te vinden?
- De markt is groot
Tegenwoordig staan er enorm veel vacatures open. Een geschikte kandidaat voor de vacature aantrekken kan hierdoor lastig zijn. Het vinden van de juiste kandidaat vereist een zorgvuldige screening en ook een beetje geluk hebben.
- Kandidaten zijn niet altijd eerlijk
Een kandidaat heeft de mogelijkheid om zichzelf te presenteren zoals de kandidaat gezien wilt worden door de potentiële werkgever. Echter kan het problemen opleveren wanneer deze persoon verschilt van de manier waarop hij/zij zichzelf heeft gepresenteerd. Werkgevers kunnen een bedrijf beschermen door verificatie checks uit te voeren op werkgeschiedenis, onderwijs, diploma’s, certificaten en een eventuele criminele achtergrond.
- Veel kandidaten missen de belangrijkste vaardigheden
Basisvaardigheden als ‘’schrijven in het Engels’’ en ‘computer kennis’’ of geavanceerde vaardigheden als ‘’kritisch denken’’ en ‘’probleemoplossing’’ zijn vereist om goed te kunnen functioneren op de werkvloer. Het zijn fundamentele vaardigheden die nodig zijn om als kandidaat professioneel waardevol te zijn. Wanneer een kandidaat deze mist is dat een probleem.
- Vaardigheden, ervaring en diploma’s zeggen niet alles
Elementen als iemand zijn houding, passie, betrokkenheid en leergierigheid zijn niet altijd traceerbaar op een CV. Alhoewel het doorslaggevende elementen kunnen zijn om te zien of iemand goed past in het team. Dit zijn belangrijke eigenschappen om op te letten tijdens een sollicitatiegesprek.