Hoe creëer je een merkpersoonlijkheid die in de smaak valt bij jou publiek?
Merken zijn net mensen. We vinden ze leuk als ze benaderbaar zijn, we blijven uit de buurt als ze niet oprecht lijken. Merken kunnen sterke emoties opwekken die negatief of positief kunnen zijn. Sommige merken lijken alsof ze speciaal voor ons zijn gemaakt.
Met andere woorden, merken kunnen een emotionele impact hebben op het publiek. De succesvolle merken brengen gewoonlijk een positieve ervaring over op hun klanten. Maar hoe leveren ze deze positieve ervaring? Hoe definiëren zij hun merk? Het antwoord: door hun merkpersoonlijkheid.
Een merkpersoonlijkheid is een van de key elements van een merkidentiteit. Het is een van de vele middelen waarover je beschikt om de perceptie van je bedrijf door het publiek vorm te geven. Een merkpersoonlijkheid is de menselijke component van je merk. Het bestaat uit emotionele eigenschappen en gedrag die consistent wordt uitgevoerd.
Het tot leven brengen van een merkpersoonlijkheid is een van de belangrijkste aspecten van branding, het stelt je klanten in staat om zich te herinneren wie je bent en een positieve relatie met je merk aan te gaan. Denk er maar eens over na: De meest gedenkwaardige mensen zijn meestal degenen wiens persoonlijkheden opvallen, merken zijn geen uitzondering.
Je publiek wilt weten welk gedrag ze van je merk kunnen verwachten. Als ze er niet op kunnen vertrouwen dat je grappig of integer bent, of wat het dan ook is wat jouw merk onderscheidt van anderen, dan zullen ze niet op je vertrouwen. Daarom is het belangrijk om precies te begrijpen wat je wilt uitstralen als merk – en dat vervolgens consistent te behouden.
Wanneer je merkpersoonlijkheid tot leven komt, ben je een stuk dichter bij het samenstellen van je merkidentiteit. De eigenschappen bepalen al snel welk lettertype en welke kleurcombinaties je kan gebruiken. Wanneer dit allemaal zeker is, kan je door naar de volgende stap: een merkstrategie creëren!