Een veelvoorkomende strategie in roerige (maar ook minder roerige tijden) is het overdragen van uw bedrijf. Natuurlijk met als doel om de maximale waarde te krijgen bij de verkoop, het krijgen van de beste voorwaarden en het vinden van de juiste koper. De redenen om een bedrijf te verkopen of over te dragen hebben we in de vorige blog besproken.

In dit artikel staat centraal:

De bedrijfsoverdracht en het plan voor de komende jaren

Als ondernemer kunt u uiteindelijk besluiten om uw bedrijf op te bouwen tot het punt waarop u het kunt en/of wilt verkopen.

Voor de ondernemer én de nieuwe eigenaar, is het zaak om na de verkoop van een bedrijf, snel te handelen om de opbrengsten te beschermen, de belastingen te minimaliseren en plannen te maken voor de financiële toekomst van uw familie. De belangrijkste stap die u moet nemen na de succesvolle verkoop van uw bedrijf is het vaststellen én zeker stellen van de opbrengst. Drie zaken om rekening mee te houden:

  • Overweeg een diversificatieplan. Denk aan een combinatie van beleggingsfondsen, obligaties en onroerend goed. Uw diversificatieplan is afhankelijk van het bedrag van de opbrengst, uw andere activa en uw intenties.
  • Als u aandelen heeft ontvangen in plaats van geld als gevolg van de verkoop van het bedrijf, bepaal dan de beste manier om u in te dekken tegen mogelijke nadelen van de aandelen die u ontvangt. Er is geen vervelender gevoel dan de aandelen van uw eigen bedrijf te zien verdampen.
  • Hoe bewaakt u de bedrijfsvoering? Na de overdracht moet er verdiend blijven worden, er moet genoeg overblijven om de “schuld ” te kunnen betalen en de koper een gezonde boterham te laten verdienen.

De bedrijfsvoering bewaken

Hier bent u ongetwijfeld bekend mee, het is/was uw bedrijf, wat nu in handen is van een nieuwe eigenaar, mogelijk in de familie. Het is gebruikelijk dat u na de verkoop van uw bedrijf nog steeds betrokken bent bij de bedrijfsvoering, in ieder geval voor een jaar. Wat daarbij niet over het hoofd gezien mag worden is het bewaken van de bedrijfsvoering.

Het monitoren van werkzaamheden kan de werking op de werkplek verbeteren en kan een organisatie helpen om financieel op koers te blijven en producten en diensten van topkwaliteit te blijven leveren. Naarmate een bedrijf zich uitbreidt, wordt de taak van het monitoren belangrijker en ingewikkelder.

Om de prestaties van het bedrijf op een effectieve manier te meten, stelt u samen met de nieuwe eigenaar/eigenaren indicatoren vast die u in staat stelt om de resultaten te meten en u laat zien hoe u de juiste aanpassingen kunt doen wanneer dat nodig is. Zelfs (en vooral!) na de verkoop.

Nieuwe protocollen en workflows implementeren

Zodra er bottlenecks in het bestaande proces zijn geïdentificeerd, is het noodzakelijk dat het bedrijf stappen onderneemt om de werkzaamheden op de werkplek te verbeteren, hiervoor bent u als ex-eigenaar niet meer verantwoordelijk, maar na het vaststellen én zeker stellen van de opbrengst, is het belangrijk dat uw ex-bedrijf blijft groeien.

Daarvoor is communicatie essentieel, communicatie met werknemers, management en de nieuwe eigenaren. Waarom een interne communicatie binnen bedrijven en organisaties van levensbelang is, leest u in mijn boek Blind Spot Awareness.

Geluk na de bedrijfsoverdracht

De verkoop van een bedrijf en de fase na de bedrijfsoverdracht zijn niet altijd een sprookje, stabiliteit en veiligheid staan vaak centraal als verkoopredenen. Het hebben van een doel – na de bedrijfsoverdracht is essentieel. Dit verschilt vanzelfsprekend ook per ondernemer. Een wereldreis, het verzorgen van uw kinderen of kleinkinderen of zelfs het starten van een nieuw bedrijf.

Neem in ieder geval tijd voor uzelf in deze overgangsfase. U bent niet meer in controle, in sommige gevallen rapporteren uw medewerkers niet meer aan u en kan het voelen alsof u een grote stap terug heeft gezet.

Ook geen vreemd scenario: veel ondernemers vinden na de verkoop van hun bedrijf diepe voldoening in een functie als adviseur of mentor, of als vrijwilliger voor een specifiek doel.

Wat uw motivatie ook is om het bedrijf over te dragen is, laat u altijd adviseren door een ervaren bedrijfsadviseur.