Covid-19 heeft een enorme verstoring in de bedrijfsomzet van talloze bedrijven veroorzaakt. De meeste ondernemers blijven niet bij de pakken neerzitten om maar af te wachten op de resultaten van wat het coronavirus op hun bedrijf zal hebben. Bedrijven die niet door het virus zijn getroffen, verkopen nog steeds, maar alleen in een langzamer tempo. Bedrijven die door het virus zijn aangetast, zijn van de markt verdwenen.
Een veelvoorkomende strategie in roerige (maar ook minder roerige tijden) is het overdragen van uw bedrijf. Natuurlijk met als doel om de maximale waarde te krijgen bij de verkoop, het krijgen van de beste voorwaarden en het vinden van de juiste koper.
Maar het begint allemaal bij…
Het besluit dat u het bedrijf daadwerkelijk wilt verkopen of overdragen
Wat is de reden dat u uw bedrijf wilt verkopen of overdragen?
- Burnout: Het kan zijn dat u niet meer geniet van het werk en wilt u iets anders in uw leven. Vaak is het verminderde plezier een combinatie van verminderde inkomsten en de ontmoediging die dat met zich meebrengt voor ondernemers.
- Nieuwe mogelijkheden. Dit is een van de reden dat bedrijven worden verkocht of overgedragen. Als ondernemer veranderen we vaak van plan of gaan we op een andere manier te werk omdat er nieuwe en betere mogelijkheden op ons afkomen.
- Negatieve veranderingen in de branche. Als bepaalde veranderingen in de branche een negatief effect hebben op het bedrijf, kan een ondernemer ervoor kiezen om het bedrijf van de hand te doen. Groeit uw branche nog steeds?
- Geschillen met partners. Partnerschappen beginnen met hoop, maar eindigen soms met een geschil. De laatste overeenkomst tussen veel partners is wanneer zij uit elkaar gaan.
- Financiële redenen. Zelfs wanneer een eigenaar een winstgevend bedrijf heeft, kan hij soms slechte beslissingen nemen die tot financiële problemen leiden.
- Het runnen van een bedrijf vereist een aanzienlijke investering van een bedrijfseigenaar, en dit is over het algemeen meer in de vorm van hun tijd dan in de vorm van kapitaal. Het runnen van een bedrijf wordt een dagelijkse routine en het kan erg moeilijk zijn om oude gewoontes te doorbreken. Het fysiek niet meer bij kunnen benen, is één van de redenen van het overdragen van een bedrijf.
- Familie en persoonlijke redenen. Het spectrum van persoonlijke redenen om een bedrijf te verkopen is zo breed als men zich kan voorstellen. In sommige gevallen kunnen eigenaren, exploitanten en aandeelhouders druk voelen van familieleden, zowel binnen als buiten het bedrijf, om “het bedrijf in de familie te houden”.
Wachten om een bedrijf te verkopen, over te dragen of zelfs over te nemen kan in veel gevallen te maken hebben met de opvolgers of zelfs een gebrek aan potentiële opvolgers. Eigenaren zonder opvolgers zullen vaak in de familie kijken en hebben mogelijk een langdurigere planning nodig voorafgaand aan de overdracht.
Vanuit het perspectief van de overnemer
De reis voor een ondernemer die besloten heeft zijn bedrijf te verkopen kan een grote uitdaging zijn; zowel fysiek als emotioneel. Het is de menselijke natuur om ons bloed, zweet en tranen in onze meest waardevolle bezittingen te stoppen, en voor een ondernemer is dit altijd zijn bedrijf.
Wanneer u besluit dat het nu het juiste moment is om te verkopen, ongeacht de reden, is het over het algemeen een moeizaam proces. Zijn er specifieke partijen die u kunnen helpen tijdens de verkoop van een bedrijf of gaat u dit helemaal alleen doen? Vermijd, kostte wat het kost, het onderzoeken van de opties van het verkopen of overdragen van het bedrijf alleen.
Zodra u besluit dat u uw bedrijf uiteindelijk wilt verkopen of overdragen, is het zaak om goed onderzoek te (laten) doen. Met welke marktindicatoren moet u rekening houden? Moet u een bepaalde hoeveelheid winst maken?
Het proces van het succesvol verkopen of overdragen van een bedrijf is voor iedere ondernemer anders. En gelukkig staat u er niet alleen voor.
Stap één is begrijpen wat de reden is voor de overdracht én wanneer het een goed moment is om te verkopen. Begin nog geen afscheid te nemen van uw bedrijf, een bedrijfsoverdracht kan namelijk jaren duren, en doet dit over het algemeen ook.
Wat uw motivatie ook is om het bedrijf over te dragen, laat u altijd adviseren door een ervaren bedrijfsadviseur.